Fasching In Blooms premiärkväll ställer upp två högoktaniga akter: Goran Kajfeš Subtropic Arkestra och etiopiske kultmusikern Hailu Mergia som på 70-talet chefade bakom orgel och Moog i etiopiska funk-folkorkestern Walias band.
Trumpetaren, bandledaren och kompositören Goran Kajfeš har skummat fram ett crème-de-la-crème av den svenska samtida musikscenen i projektet Subtropic Arkestra – ett kokande kollektiv som de senaste åren har hyllats av såväl publik som press och som live är ett rusande ånglok – ostoppbara.
Efter succén med The Reason Why-trilogin där det avslutande albumet vann en Grammis, får vi höra musik från samtliga album där Subtropic Arkestra blickar ut över världen och låter sig influeras av musik från Turkiet, Nigeria och Brasilien innan de dyker ner i Archimedes badkar och hittar svensk experimentrock från 1970-talet. Starkt influerade av postrock, elektronika och Sun Ras kosmiska jazz bjuder gruppen på en intensiv musikalisk upplevelse.
Goran Kajfeš, trumpet
Jonas Kullhammar, tenorsax och flöjt
Per ”Ruskträsk” Johansson, barytonsax, sopraninosax och flöjt
Jesper Nordenström, piano, orgel och synt
Per ”Texas” Johansson, tenor sax basklarinett
Reine Fiske, elgitarr
Johan Berthling, elbas
Johan Holmegard, trummor
Hailu Mergia tillhörde i början av sjuttiotalet de ledande musikerna i Etiopien. Med sitt Walias Band jammade han bland annat tillsammans med Duke Ellington. Efter en USA-turné lämnade han Etiopien och bosatte sig i Washington DC. Men karriären haltade. Han spelade mest på privata fester och körde taxi för att kunna försörja sig.
När Brian Shimkovitz på bolaget Awesome Tapes From Africa hittade kassetten ”Hailu Mergia & His Classical Instrument” i en skivaffär tog dock karriären en ny vändning. Shimkovitz letade upp Hailu Mergia, gav ut hans kassett på nytt och fick honom att börja turnera igen.
Nu är han tillbaka på världsscenen. Räkna med djup, hypnotisk jazzstämning med inslag av funk när Hailu Mergia står på vår scen igen tillsammans med sin trio.
Hailu Mergia – elpiano, orgel, melodica, dragspel och sång,
Alemseged Kebede-Anissa, elbas
Daniel Barnes, trummor
DJ: Pedram Nasouri
Fasching in Bloom öppnar 18.00 och värmer upp med musik, mat och dryck innan konsertstart.
I sommar återvänder jazzen till Skeppsholmen i form av konsertserien Fasching In Bloom. Här nedan finner ni lite praktisk info inför besöket.
HITTA HIT:
Vi håller till på Skeppsholmen, i Moderna Museet och Arkdes Trädgård. Det är 10 minuters promenad från närmaste tunnelbanestation, Kungsträdgården.
Buss 65 mot Skeppsholmen stannar utanför Moderna Muséet, station ArkDes/Moderna Muséet. Båtlinje 82 mot Djurgården tar dig från Slussen till Skeppsholmen på 8 minuter (obs att men skall meddela på färjan om man vill stiga av vid Skeppsholmen).
Vi rekommenderar inte bil i stan men det finns en parkering bakom Moderna Museet/ArkDes. Cykel går utmärkt att parkera utanför området.
MAT OCH DRYCK:
Våra vänner på Café Blom har hand om servering av både mat och dryck. Vi öppnar området klockan 18.00 varje kväll, så se till att komma tidigt och ta del av somrig mat och dryck innan konserten börjar, våra DJ’s skapar skön stämning innan konserten uppe i barområdet. Det går även bra att köpa mat från Café Blom och ta med sig varsomhelst i parken. Meny och mer info om Café Blom hittar ni här (med reservation för förändringar). Det är inte tillåtet att ta med egen mat eller dryck in på konsertområdet.
ÅLDERSGRÄNS:
Det är 18-årsgräns på alla konserter under Fasching In Bloom. Är man över 13 år är man välkommen i målsmans sällskap. Åldersgränsen följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer angående ljudnivåer för barn. Husdjur är inte tillåtna på området oavsett ålder.
SITTPLATSER:
Det kommer finnas varierat antal med bänkar, anpassat efter publik och konserttillfälle. Det går också bra att själv ta med sig något eget att sitta på, som en filt eller fällstol, eller att sitta i gräset.
DÅLIGT VÄDER:
Konserterna hålls utomhus under öppen himmel. I händelse av regn rekommenderar vi ett glatt humör och regnponcho, paraplyer är inte tillåtna framför scen. Vi kommer inte tillhandahålla regnponchos på plats, så se till att ni är utrustade med kläder efter väder för bästa konsertupplevelse!
FOTO:
Det är inte tillåtet att ta med sig professionell kamerautrustning in på området. Njut av konserten, så tar vi hand om fotograferingen!
In Bloom är ett samarbete mellan Fasching och Arkitektur-och Designmuseet, vi riktar även ett stort tack till Moderna Museet. Faschings program genomförs med stöd från Stockholms Stad, Region Stockholm och Kulturrådet.
In English
Goran Kajfeš Subtropic Arkestra
Trumpet player, band leader and composer Goran Kajfeš is one of Sweden’s great musicians. His supergroup Subtropic Arkestra has been acclaimed in international press, including by the New York Times, The Guardian, and by audiences worldwide. The group took home a Grammis Award for Best Jazz Album in 2018 for the album The Reason Why vol. 3.
Goran Kajfeš Subtropic Arkestra is a mixture of nations, musical styles and eras, with musical influences ranging from Turkey and Nigeria to Brazil.
Goran Kajfes – Trumpet
Jonas Kullhammar – Tenorsaxophone, flute
Per”Ruskträsk” Johansson – Baryton- sopraninosax, flute
Jesper Nordenström -Piano, organ och keyboard
Reine Fiske – electric guitar
Per ”Texas” Johansson – Tenorsaxophone, bass clarinet
Johan Berthling – electric bass
Johan Holmegard – drums
Hailu Mergia
It has been a long, winding road to Hailu Mergia’s sixth decade of musical activity. From a young musician in the 60s starting out in Addis Ababa to the 70s golden age of dance bands to the new hope as an emigre in America to the drier period of the 90s and 2000s when he mainly played keyboard in his taxi while waiting in the airport queue or at home with friends. More recently, with the reissue of his classic works and a re-assessment of his role in Ethiopian music history, Mergia has played to audiences big and small in some of the most cherished venues around the world.
An artist still reinventing his sound every night on stage during his marathon live sets, this 74-year-old icon refuses to make the same album twice. His creative process in the studio—starting with the core band, then after listening extensively over weeks and months adding more sounds and instruments—is as urgent and risky as his concerts can be, pushing the band to the outer limits of group improvisation and back with chord extensions during his exploratory solos. ”Yene Mircha” captures this live experience and fosters an expansive view of what else could be in store for this tireless practitioner of Ethiopian music.
Hailu Mergia – electric piano, organ, melodica, accordion, vocals
Alemseged Kebede-Anissa – electric bass