Denna kväll har du chansen att lyssna på en true soullegend! Ural Thomas är ett erkänt namn i boken över 1960-talets soulera. En genuint själfull musikstil som än idag har avgörande betydelse för funk, R&B och hiphop. Rösten håller en spännande vitalitet, i klass med de största! Han har delat scen med ikoner från James Brown till Stevie Wonder och Otis Redding till Etta James.
Thomas bidrag till musikhistorien rymmer klassiker som ”Pain Is The Name of Your Game”, ”Can You Dig It”, ”Deep Soul” och inspelningsdebuten (1964) med The Monterays ”Push – Em Up”. Senaste albumet Dancing Dimensions (2022) utforskar allt från sweet Chicago-soul, luftig västkustpsykedelia till Sly funk. Detta är helt sonika, riktigt övertygande soul av det rätta amerikanska virket!
Den musikaliska resan började i hemstaden Portland och ledde till Los Angeles, Cincinnati och New York. Han upptäcktes av branschens storman Jerry Goldstein från The Strangeloves, främst känd för att ha producerat Sly och The Family Stone, War, The McCoys och The Angels. Goldstein såg stjärnkvalitet i den unga sångaren och tog med honom in i studion med arrangören Gene Page (känd för otaliga inspelningar med bl a Aretha Franklin, Elton John och Motown-stjärnor). Musikbranschen gjorde dock Thomas desillusionerad, varpå han återvände till rosornas stad i slutet av decenniet. Där har han regerat som Portlands obestridda soulbroder nummer ett. Ural Thomas and The Pain bildades 2014 och har släppt tre kritikerrosade album. Soundmässigt skulle det kunna vara en nyfunnen inspelning från Atlantic records 1966.
A guy who’s graced the same stages as James Brown and Otis Redding, Ural Thomas still has a voice to match those two icons. – David Nobakht, Buzzmag
Thomas is a certain kind of performer. He’s got a little funk to him and a willingness to get deep into the groove, all in line with his biggest single from the past, 1967’s “Can You Dig It?” – Justin Cober Lake, Popmatters
As for the fresh material, the band does as well as their other fellow soul revivalists like Sharon Jones & the Dap-Kings and Charles Bradley have in getting as close to a vintage sound as possible. The arrangements are crisp, funky, and tasteful. – Robert Ham, Portland Mercury