Bild på Lars Sjösten In Memoriam

Lars Sjösten In Memoriam

Pianisten Lars Sjösten tillhörde kärnan av framstående svenska jazzmusiker och spelade bland annat i saxofonisten Lars Gullins grupp. 1997 fick Sjösten Lars Gullin-priset för det musikaliska arv han förvaltade efter honom. Sjösten spelade även med internationella jazzmusiker som Ben Webster, Dexter Gordon och Art Farmer vid sidan av sin egen jazzgrupp. Lars Sjösten blev 70 år.

Denna kväll hyllas Lars Sjösten av en grupp musiker som samarbetat med, och inspirerats av, pianisten och kompositören. Patrik Boman och Bo Söderberg samarbetade under många år med Lars i olika konstellationer och medverkade, bland annat, vid inspelningen av skivan ”The Soft Edge” (2002) tillsammans med sångerskan Sara Fischer, som också hade ett mångårigt samarbete med Sjösten. Gruppens repertoar består till stor del av Lars Sjöstens musik från inspelningen av The Soft Edge, tillsammans med ytterligare kompositioner ur Sjöstens stora katalog.

Även 2-3 kompositioner av Lars Gullin, med vilken Sjösten samarbetade under många år, finns i repertoaren.
Någon komposition ur The American Songbook finns också med, något som Lars alltid med glädje spelade.

”Vi vill på detta sätt minnas och hedra Lars Sjösten och hans musik och göra den tillgänglig för nya generationer.”

När Lars Sjösten kom från Östersund till Stockholm, tidigt 1960-tal, kom han snabbt in i de främsta musikerkretsarna i Stockholm. Han var flitigt anlitad och spelade med generationskamrater som Börje Fredriksson, Bernt Rosengren, Lalle Svensson, Eje Thelin och Bosse Wärmell. Han kompade gästande musiker från utlandet, till exempel Dexter Gordon, vilket också resulterade i skivinspelningar. En tid var han även huspianist på Jazzklubben Gyllene Cirkeln.

Sjösten hade också ett flertal egna grupper genom åren och gjorde många skivinspelningar. Från mitten av 60-talet, i samband med inspelningen av
skivan Portrait of my pals 1964, inledde han ett nära och betydelsefullt samarbete med barytonsaxofonisten och kompositören Lars Gullin. Han arbetade ihop med Gullin fram till dennes död 1976, vilket också bidrog till att Sjösten själv kom att utvecklas som kompositör. Sjösten tog upp musikstudierna under 70-talet och studerade kontrapunkt, orkestrering och arrangering.

Sjösten belönades under åren med ett flertal priser och utmärkelser: Jan Johansson- stipendiet, Lars Gullin-priset och Christer Boustedt-stipendiet. Han tilldelades också vid två tillfällen tidskriften Orkesterjournalens pris Gyllene skivan.
Som kompositör hade Sjösten ett personligt uttryck, förankrat i en omisskännlig svensk tradition, men samtidigt med en klang som genljuder av jazzens internationella tonspråk.

 

Sara Fischer – sång
Sebastian Mattebo – barytonsax
Carl Orrje – piano
Patrik Boman – kontrabas
Bo Söderberg – trummor
Krister Andersson – tenorsaxofon