En konsert med turkiska bandet BaBa ZuLa går inte att förutspå. Deras elaborerade kostymer, inslag av poesi, live-teckning, teater och rituella inslag varierar från gång till gång – men en sak går att förutspå: det liknar inget annat på en musikscen.
BaBa ZuLa bildades i Istanbul 1996. Sättningen då var en lika spännande blandning som de element som utgör deras liveshower: elektroniska maskiner, leksaker, skedar, oscillatorer, thereminer blandades med mer klassiska instrument som saz, darbuka, oud och klarinett.
Musikaliskt är det – som du förmodligen redan gissat – lika vilt. BaBa ZuLa sveper ibland iväg i ett slags främre orienten-sväng som både är nyskapande och djupt förankrat i en turkisk tradition. Men lika ofta handlar det om dub som influerats av jamaicanska pionjärer, eller Kraut-rock som låter som om Berlinmuren fortfarande står kvar och som att man färdas i en gammal Mercedes längs en av Autobahns raksträckor, eller varför inte psykedelisk rock när den är som mest eterisk.
BaBa ZuLas grundare och elektriska saz-spelare Osman Murat Ertel har sammanfattat alla dessa förgreningar med orden: ”konst är vårt språk. Vi är en konstnärlig grupp”. Så sant som det är sagt.
I samarbete med Re:Orient