Bild på Yazz Ahmed

Yazz Ahmed

Hennes debutalbum La Saboteuse tog emot pris efter pris och även andra albumet Polyhymnia (2019) hyllades av en enad kritikerkår. Nu återvänder jazzens förnyare Yazz Ahmed till Stockholm och Fasching.

Biografi spelar inte alltid stor roll när det handlar om musik. Men i stjärnskottet Yazz Ahmeds fall gör det faktiskt det. Hennes pappa kommer från Bahrain och Yazz bodde där som barn. Hennes mamma är brittiska och när Yazz var nio flyttade familjen till London. Och hade det inte varit för detta biografiska faktum kanske hon aldrig utforskat den musikaliska skärningspunkten mellan dessa båda geografiska platser så ingående som hon gjort på albumet La Saboteuse.

Hennes musik är en uppdatering av jazzen – ett sökande uttryck som blandar orientaliska och västerländska traditioner och som ständigt är utforskande, ja, snudd på kosmisk. Det går att hitta jämförelsepunkter med vår egen Goran Kajfes eller amerikanska Kamasi Washington. Fast allra enklast är det att konstatera att Yazz Ahmed står för något nytt – och att hon är briljant.

Yazz Ahmed – trumpet
Ralph Wyld – vibrafon
David Manington – bas
Martin France – trummor