Bild på Kendrick Scott Oracle

Kendrick Scott Oracle

Skrivkramp är omvittnat plågsamt – särskilt för en musiker som hyllats stort och som ska göra det ”svåra andra albumet”. Det var exakt vad trumslagaren och kompositören Kendrick Scott drabbades av när han skulle följa upp Blue Note-albumet We Are The Drum från 2015. Bandet utsågs då av kritiker till ett av jazzens bästa och mest kraftfulla.

Men när det var dags att gå in i studion för andra skivan på Blue Note hindrades Kendrick Scott av de gamla lovorden som genererat ovanligt stora förväntningar. Som tur var anlitades producenten Derrick Hodge även denna andra gång. Denne påminde Kendrick Scott om vad Wayne Shorter sagt om självkritik: ”det finns alltid något som är redo att utvecklas på andra sidan det negativa”. Så Kendrick Scott tog sina låtskisser och gick in i studion. Tillsammans med bandet och Hodge bakom mixerbordet utvecklade han dem till färdiga låtar – och vilka låtar det är! Hela nya albumet A Wall Becomes A Bridge är fantastiskt – och titeln antyder att skrivkramp faktiskt kan bli något att transporteras över, istället för att köra huvudet i.

På ett plan handlar det om mjukt följsam och relativt traditionell Blue Note-jazz, på ett annat plan om ett synnerligen modernt sound som bärs av Scotts intrikata trumspel och de röstsamplingar och ljudkulisser som turntablisten Jahi Sundance matar fram från sina skivspelare (han har för övrigt tidigare samarbetat med Mos Def och Talib Kweli).

Gör dig alltså redo för musik som korsar genregränser och övervinner både det ena och det andra hindret – och som anländer till Fasching i ett alldeles lysande skick.

Kendrick Scott – trummor
Joe Sanders – bas
John Ellis – saxofon
Michael Moreno – gitarr
Taylor Eigsti – piano