Bild på Ezra Collective

Ezra Collective

SUPPORT: SASHA KEABLE

När The New York Times gjorde en utflykt till London, för att beskriva det oerhörda uppsving som jazzen fått i den brittiska huvudstaden, hamnade de förstås på ett gig med Ezra Collective. De konstaterade kortfattat att det var som att befinna sig på ett rejv. Stämningen och vibben var helt enkelt fylld till bristningsgränsen med energi.

Att Ezra Collective räknas som ett av de hetaste banden i London just nu beror till viss del på bandets ledare – och trummis – Femi Koleoso. De som sett honom live talar lyriskt om hans frenetiska energi, inbjudan inställning och förmåga att blanda jazzens många olika uttryck.

Tillsammans med sina bandkollegor blandar han friskt mellan afrobeat, latin, hiphop, grime och många andra genrer. Men slutresultatet är ändå alltid jazz. Dagens jazz.

Albumet You Can’t Steal My Joy är en bra start för den som är nyfiken på Ezra Collective. Med rap och glittrande snygg produktion låter det ”urban” och totalt avslappnat – samtidigt som glädje och energi lyser igenom i varje spår. De inleder med en hyllning till en av jazzens stora visionärer i ”Space is the Place” – och sedan fortsätter de på den inslagna vägen.

Men det är live de ska upplevas. Så missa inte när ett av Storbritanniens hetaste band år 2019 kommer till Fasching. Det här blir en konsert det kommer pratas om efteråt.

Support: SASHA KEABLE
Sasha Keable is a British singer and songwriter South London, England. She has released two extended plays to date, Black Book (2013) and Lemongrass and Limeleaves (2014). If you listen carefully to Sasha’s song “Opening Arms”, and focus your ears less on the lyrics and more on the instrumentation, you’ll notice that some of the piano parts are ever so slightly out of tune. It was done intentionally by Sasha to recapture that beautifully eerie sound of the rickety old piano from her childhood. “To me,” she smiles, “it just sounds amazing.”

Her lyrics always seem to be either asking or answering questions. This idea of pretending to be something you’re not is a topic she tackles on forthcoming song, “That’s The Shit”. Packed with jazz inflections, fluttering melodies and pitch shifted guitars, the track is led by Sasha’s brassy vocals that unpack all the different types of fronts people put on for others. At the opposite end of the emotional spectrum is “Treat Me Like I’m Yours”, a candid and tender jam about something every couple in the world faces at some point in their relationship: what happens when the sex dries up?