Bild på Xiu Xiu Support: Orphan Ann

Xiu Xiu Support: Orphan Ann

Sedan starten i början av 2000-talet har multiinstrumentalisten Jamie Stewart (som är den enda konstanta medlemmen i Xiu Xiu) gjort personlig och egensinnig musik på massor med skivor, i konstinstallationer och sidoprojekt. Det handlar om skev avantgardepop, dansanta beats och massiva väggar av distade gitarrer.

I Xiu Xius musikaliska värld är inget oväntat – eller snarare, experimentlustan är så stor så att allt kan förekomma. Så har Xiu Xiu också släppt hela album med Twin Peaks-tolkningar eller hårda samarbeten med noiseartister som Merzbow.

Jamie Stewarts kreativitet och kompromisslöshet samt förmåga att knyta till sig spännande gästartister är minst sagt stor. På nya albumet Girl With Basket of Fruit medverkar bland annat Eugene Robinson (från Oxbow), Devin Hoff och haitiska slagverkarna Emmanuel Obi och Ayo Okafor.

När Jamie Stewart kommer till Fasching gör han det tillsammans med tidigare sina två musiker som också är vana samarbetspartners Thor Harris (från, Swans och Thor & Friends) och Jordan Gieger (från Minus Story/Shearwater).

Support: Orphan Ann

The duo, consisting of DIY veteran Anja Enerud (Masskultur collective) and Sofia Al Rammal Sturdza (SARS, Född Död) burst onto the scene with their pitch-black take on synth music, combining sharp, penetrating vocal chants with atonal drones and haunting drum machine patterns. Orphan Ann has previously released their music on the Danish label Posh Isolation, where they contributed with four tracks to the ‘You And Me Now’ cassette compilation. They have been performing their live show at various stages around the world, including MUTEK in Mexico City and Norbergfestival in Sweden.

‘The Practice of Surrender’ consists of nine tracks, all recorded, produced and mixed by the duo themselves in their studio collective Tropiska Föreningen in Stockholm and is set to be released on January 25th 2019. It is indubitably a proof of a healthy Stockholm scene, where both Moloton and Orphan Ann are leading the way, pushing the Swedish experimental sound forward with a glare.