Bild på The Master Musicians of Jajouka

The Master Musicians of Jajouka

Sufisk transmusik från Marocko som influerat en lång rad jazz- och rockartister.

Beatpoeten och författaren William S Burroughs kallade The Master Musicians of Jajouka för ett fyratusenårigt rockband. Och nog förstår man att Burroughs var intresserad av detta sinnesutvidgande kollektiv från Marocko. Deras musik är som gjord för transtillstånd och utflykter både i psyket och i kosmos. Deras musik kanske inte är rock’n’roll i ordets rätta bemärkelse. Men, deras intrikata rytmer och intensiva repetitioner har influerat rocken. Rolling Stones-medlemmen Brian Jones var ett av de första av många fans från västerländsk populärmusik. Ornette Coleman, Bill Laswell och Talvin Singh är andra som samarbetat med detta musikkollektiv.

Namnet kommer från byn Jajouka, belägen vid foten av Rifbergen i norra Marocko. Här har det musikaliska arvet förts vidare från far till son i en lång tradition som kanske inte går så långt tillbaka som 4000 år (Burroughs var inte rädd för att dra till med en lögn), men som åtminstone är flera hundra år gammal. Idag leds orkestern av Bachir Attar och uttrycket förblir traditionellt. Det handlar fortfarande om traditionell marockansk folkmusik med religiösa inslag: sufisk transmusik som för människan närmare gud.

Bachir Attar – bandledare, rhaita, gimbri, flöjt
Mustapha Attar – rhaita, flöjt
Abdeslam el Moudene – rhaita, flöjt
Ahmed El Baloutti – rhaita, flöljt
Ahmed Bahkat – fiol, slagverk
Abdellah Bokhzar – slagverk
Mohamed el Attar – slagverk

Support: Ahmedou Ahmed Lowla

Synth freakout from the Sahara, Mauritanian WZN (literally “instrumental music”) has emerged as pop music, blaring out of taxi cabs and cassette shops throughout the country. Ahmedou Ahmed Lowla is one of the country’s biggest stars. Performing in lavish weddings of Nouakchott with a troupe of percussionists, Ahmed’s signature style is dynamic and ambitious, shredding over the keys with flourishes (like playing with his elbows and head!). Hypnotic and tranced out, Ahmedou Ahmed Lowla transports Mauritanian classical music into technological futures, like a drug-free baroque rave under the open air of the Sahara.